Rychlé inovace lehkých motorů

Rychlé inovace lehkých motorů

Zatímco Steyr Motors již léta využívá 3D-CAD systémy při modelování a konstrukci mechanických částí motorů, pro návrh elektrotechnických schémat zatím moderní software nevyužíval. Dokud nenainstalovali EPLAN Harness proD.

Steyr Motors se specializuje na pohonné jednotky pro pozemní, letecké a vodní stroje, které používají moderní monoblokové motory a dieselové hybridní pohony. Již v roce 1922 Steyr vytvořil obrněné vozidlo Typ II, první vozidlo s monoblokovým motorem, kde hlava válců a pouzdro klikové hřídele byly odlity z jednoho kusu. Zatímco Steyr Motors již léta využívá 3D-CAD systémy při modelování a konstrukci mechanických částí motorů, pro návrh elektrotechnických schémat zatím moderní software nevyužíval. Návrh kabeláže u motorů vyžaduje vysoký podíl manuální práce a koordinace mezi návrháři elektroniky a mechanických částí. „Jakmile jsem tužkou namaloval do výkresů kabelové trasy, odeslaly se zpět do vývojového oddělení, kde vytvořili 3D model,“ popisuje proces Roland Streitner. „Kabelové svazky se ručně navrhovaly na hotových mechanických prototypech.“ Bylo to nejen nesmírně časově náročně, ale stejný postup se musel opakovat i při té nejmenší změně. Vše se zároveň odehrávalo pod obrovským časovým tlakem, protože první hotové motory byly k dispozici jen krátce před termínem expedice k zákazníkovi. „Mechanické změny nutné pro zvýšení spolehlivosti motoru, jako například požadavek, aby kabeláž nevedla okolo ostrých hran, byly dříve časově velmi náročné,“ připomíná Roland Streitner. „Pokud se jedná o ochranu kabeláže před poškozením při instalaci nebo během oprav, museli jsme neustále přistupovat na kompromisy. Navíc rozměry a jednotlivé komponenty kabeláže se mohly určit až dodatečně a dokumentace pro externí dodavatele mohla být zpracována až z těchto dat.

Mechatronická integrace

Důsledkem hektické situace a následné pozdní přípravy dokumentace se zvýšily náklady našich dodavatelů. Navíc veškeré kontroly se musely provádět ručně, což rozhodně nepřispělo k bezpečnosti procesu. Ve druhém čtvrtletí roku 2011 začal Roland Streitner hledat praktické softwarové řešení pro návrh a produkci kabeláže. „Uvědomil jsem si, že bez odpovídající softwarové podpory bude obtížné dodržet plánované termíny pro uvedení nové generace našich námořních motorů na trh.“ Během tohoto hledání objevil, to co hledal, EPLAN Harness ProD, který kombinuje mechanická a elektrická vývojová data a umožňuje efektivní vývoj návrh kabelových svazků ve 3D. Systém nejenže podporuje import MCAD dat v IGES nebo STEP formátu, ale i data v řadě nativních formátů všech předních systémů. Zajišťuje, aby mechanický a elektrotechnický vývoj probíhaly paralelně, zkracuje vývojový čas o 80 až 90 % a vytváří podrobnou dokumentaci, která zabezpečuje stabilitu procesu bez nutnosti dodatečných prací. „Předtím jsem neměl tušení, že takové věci existují, a byl jsem ohromený, když jsem našel dva dodavatele podobných softwarových nástrojů,“ připouští Roland Streitner. „Konkurenční systém od velmi malého dodavatele ovšem vypadl ze hry, protože vyžadoval opravdu podrobnou znalost MCAD systému, k němuž byl nabízen jako modul.“ Případná investice by také přesáhla únosnou míru kvůli cenám modulů MCAD systému.

Propojení na MCAD systém

Rozhodnutí o nákupu EPLAN Harness ProD bylo přijato počátkem srpna 2011. Rozhodujícím argumentem pro správní radu byla časová úspora při vývojových pracích. Skutečný profit spočívá ve zcela novém přístupu, který umožňuje propojení s MCAD systémem. Dnes již elektrotechnický vývoj není závislý na fyzické existenci mechanického prototypu – probíhá paralelně s mechanickým návrhem. Bere v úvahu kabelové svazky a jejich komponenty již v raných fázích návrhu, například umístění kabelových svazků v chráněném místě vzhledem k externím obrysům motoru. To výrazně snižuje riziko mechanického poškození. Už jen možnost importovat data komponent – například konektorů – přímo z katalogů výrobců ušetří spoustu práce a vylučuje notoricky známý zdroj chyb. Spolu s možností individuálního přizpůsobení standardních komponent či hlídání parametrů kabeláží (jako je např. minimální poloměr ohybu) se proces návrhu kabelových svazků výrazně zjednodušil a urychlil. Ale rozhodující výhodou systému je automatické přizpůsobení všech parametrů kabelových svazků při změně geometrie motoru. „Pokud například návrhář potřebuje posunout žebro, aby optimalizoval stabilitu, znamená to, že pozice úchytného bodu se změní a celá geometrie kabelového svazku se musí upravit,“ vysvětluje Roland Streitner. „Kusovník kabelů s délkami jednotlivých sekcí se automaticky přizpůsobí, stejně tak se automaticky správně upraví změněná montážní deska, a to bez nutnosti jakéhokoli dalšího zásahu.“

Součástí podrobné a detailní dokumentace jsou i uživatelsky definované kusovníky, výkresy kabeláže včetně časových, cenových a váhových kalkulací od výrobce kabelových svazků. Ty slouží jako podklady pro návrh a řídicí soubory pro kabelážní stroje jsou automaticky vygenerovány. Mohou sloužit i pro vytvoření automatických testovacích postupů. Na rozdíl od minulosti nemusí každý nový projekt začínat úplně od nuly. EPLAN Harness ProD má rozšířené funkce, které umožňují jednoduché vytváření variant. To automaticky vede k častějšímu používání stejných komponent, což má vliv i na nákupní ceny a množství náhradních dílů. „S EPLAN Harness ProD jsme nejen dokončili nový motor včas, ale získali jsme i víc prostoru k důkladnému promyšlení všech aspektů, zvýšili jsme flexibilitu a současně i kvalitu. Tím, že produkt je nyní součástí portfolia EPLAN, máme jistotu dalšího vývoje a dlouhodobé podpory od zdravé partnerské společnosti,“ říká s přesvědčením Roland Streitner.

Steyr Motors se specializuje na pohonné jednotky pro pozemní, letecké a vodní stroje, které používají moderní monoblokové motory a dieselové hybridní pohony. Již v roce 1922 Steyr vytvořil obrněné vozidlo Typ II, první vozidlo s monoblokovým motorem, kde hlava válců a pouzdro klikové hřídele byly odlity z jednoho kusu. Zatímco Steyr Motors již léta využívá 3D-CAD systémy při modelování a konstrukci mechanických částí motorů, pro návrh elektrotechnických schémat zatím moderní software nevyužíval. Návrh kabeláže u motorů vyžaduje vysoký podíl manuální práce a koordinace mezi návrháři elektroniky a mechanických částí. „Jakmile jsem tužkou namaloval do výkresů kabelové trasy, odeslaly se zpět do vývojového oddělení, kde vytvořili 3D model,“ popisuje proces Roland Streitner. „Kabelové svazky se ručně navrhovaly na hotových mechanických prototypech.“ Bylo to nejen nesmírně časově náročně, ale stejný postup se musel opakovat i při té nejmenší změně. Vše se zároveň odehrávalo pod obrovským časovým tlakem, protože první hotové motory byly k dispozici jen krátce před termínem expedice k zákazníkovi. „Mechanické změny nutné pro zvýšení spolehlivosti motoru, jako například požadavek, aby kabeláž nevedla okolo ostrých hran, byly dříve časově velmi náročné,“ připomíná Roland Streitner. „Pokud se jedná o ochranu kabeláže před poškozením při instalaci nebo během oprav, museli jsme neustále přistupovat na kompromisy. Navíc rozměry a jednotlivé komponenty kabeláže se mohly určit až dodatečně a dokumentace pro externí dodavatele mohla být zpracována až z těchto dat.

Mechatronická integrace

Důsledkem hektické situace a následné pozdní přípravy dokumentace se zvýšily náklady našich dodavatelů. Navíc veškeré kontroly se musely provádět ručně, což rozhodně nepřispělo k bezpečnosti procesu. Ve druhém čtvrtletí roku 2011 začal Roland Streitner hledat praktické softwarové řešení pro návrh a produkci kabeláže. „Uvědomil jsem si, že bez odpovídající softwarové podpory bude obtížné dodržet plánované termíny pro uvedení nové generace našich námořních motorů na trh.“ Během tohoto hledání objevil, to co hledal, EPLAN Harness ProD, který kombinuje mechanická a elektrická vývojová data a umožňuje efektivní vývoj návrh kabelových svazků ve 3D. Systém nejenže podporuje import MCAD dat v IGES nebo STEP formátu, ale i data v řadě nativních formátů všech předních systémů. Zajišťuje, aby mechanický a elektrotechnický vývoj probíhaly paralelně, zkracuje vývojový čas o 80 až 90 % a vytváří podrobnou dokumentaci, která zabezpečuje stabilitu procesu bez nutnosti dodatečných prací. „Předtím jsem neměl tušení, že takové věci existují, a byl jsem ohromený, když jsem našel dva dodavatele podobných softwarových nástrojů,“ připouští Roland Streitner. „Konkurenční systém od velmi malého dodavatele ovšem vypadl ze hry, protože vyžadoval opravdu podrobnou znalost MCAD systému, k němuž byl nabízen jako modul.“ Případná investice by také přesáhla únosnou míru kvůli cenám modulů MCAD systému.

Propojení na MCAD systém

Rozhodnutí o nákupu EPLAN Harness ProD bylo přijato počátkem srpna 2011. Rozhodujícím argumentem pro správní radu byla časová úspora při vývojových pracích. Skutečný profit spočívá ve zcela novém přístupu, který umožňuje propojení s MCAD systémem. Dnes již elektrotechnický vývoj není závislý na fyzické existenci mechanického prototypu – probíhá paralelně s mechanickým návrhem. Bere v úvahu kabelové svazky a jejich komponenty již v raných fázích návrhu, například umístění kabelových svazků v chráněném místě vzhledem k externím obrysům motoru. To výrazně snižuje riziko mechanického poškození. Už jen možnost importovat data komponent – například konektorů – přímo z katalogů výrobců ušetří spoustu práce a vylučuje notoricky známý zdroj chyb. Spolu s možností individuálního přizpůsobení standardních komponent či hlídání parametrů kabeláží (jako je např. minimální poloměr ohybu) se proces návrhu kabelových svazků výrazně zjednodušil a urychlil. Ale rozhodující výhodou systému je automatické přizpůsobení všech parametrů kabelových svazků při změně geometrie motoru. „Pokud například návrhář potřebuje posunout žebro, aby optimalizoval stabilitu, znamená to, že pozice úchytného bodu se změní a celá geometrie kabelového svazku se musí upravit,“ vysvětluje Roland Streitner. „Kusovník kabelů s délkami jednotlivých sekcí se automaticky přizpůsobí, stejně tak se automaticky správně upraví změněná montážní deska, a to bez nutnosti jakéhokoli dalšího zásahu.“

Součástí podrobné a detailní dokumentace jsou i uživatelsky definované kusovníky, výkresy kabeláže včetně časových, cenových a váhových kalkulací od výrobce kabelových svazků. Ty slouží jako podklady pro návrh a řídicí soubory pro kabelážní stroje jsou automaticky vygenerovány. Mohou sloužit i pro vytvoření automatických testovacích postupů. Na rozdíl od minulosti nemusí každý nový projekt začínat úplně od nuly. EPLAN Harness ProD má rozšířené funkce, které umožňují jednoduché vytváření variant. To automaticky vede k častějšímu používání stejných komponent, což má vliv i na nákupní ceny a množství náhradních dílů. „S EPLAN Harness ProD jsme nejen dokončili nový motor včas, ale získali jsme i víc prostoru k důkladnému promyšlení všech aspektů, zvýšili jsme flexibilitu a současně i kvalitu. Tím, že produkt je nyní součástí portfolia EPLAN, máme jistotu dalšího vývoje a dlouhodobé podpory od zdravé partnerské společnosti,“ říká s přesvědčením Roland Streitner.